Jak uzyskać sadzonkę ze starej rośliny.

Bambus - Co lubią a czego nie lubią bambusy mrozoodporne. Uprawa w ogrodzie i na tarasie.

Moderatorzy: Sobal, Gantz

Awatar użytkownika
Sobal
Site Admin
Posty: 2197
Rejestracja: 20 lut 2006 13:43
Wpisz jaki mamy teraz rok.: 0
Lokalizacja: Warszawa - Climate zone 6B
Kontaktowanie:

Jak uzyskać sadzonkę ze starej rośliny.

Post autor: Sobal » 01 paź 2004 16:08

Rozmnażanie wegetatywne bambusów kępowych

Dokonywanie podziałów zwłaszcza starych kęp dużych gatunków może być trudne a krótkie pędy i gęsto upakowana kępa nie ułatwiają tej pracy. Trudności w podzieleniu dużych kęp może być pokazane na przykładzie zdarzających się praktyk wysadzania kęp dynamitem. Jednak w miejskim lub podmiejskim ogrodzie użycie dynamitu może powodować irytację sąsiadów, więc użycie dynamitu nie jest zalecane jako powszechna praktyka.
Rozsady bambusów kępowych najlepiej uzyskiwać w brzegu kępy i właśnie te są najmłodsze i najbardziej skore do produkcji. Na zewnątrz jest również dużo mniejsze zagęszczenie łodyg i pędów utrudniających dostęp i podział. Przy odłączaniu rozsady od rośliny macierzystej cięcie powinno być wykonane w przewężeniu pędu. Następnie redukuje się wysokość łodyg do około 2 m (choć szkoły są różne). Przy dużych kępach mogą być potrzebne: dwuręczna piła, piła łańcuchowa, traktor lub ładowarka do wykopania rowu dookoła kępy i uniesienia brzegu (aby dostać się do pędów).

Etapy rozsadzania Fargesii:
1. Odcięcie ostrym szpadlem brzegu kępy.
Obrazek

2. Usunięcie ziemi z korzeni, i wybór mniejszych rozsad.
Obrazek

3. Ciut zbyt późno dokonany podział - młoda łodyga już startuje.
Obrazek

4. Rozsada umieszczona w pojemniku, korzenie przykryte ziemią.
Obrazek
Na podstawie Bamboo for Gardens Teda Meredith'a
][
][
][Sobal

Awatar użytkownika
Sobal
Site Admin
Posty: 2197
Rejestracja: 20 lut 2006 13:43
Wpisz jaki mamy teraz rok.: 0
Lokalizacja: Warszawa - Climate zone 6B
Kontaktowanie:

Szymon

Post autor: Sobal » 28 paź 2005 11:06

Szymon, opowiedz jakie miałeś wyniki z rozsadzaniem w tym roku... (podobno przyjęło się prawie wszystko - nawet króciutkie rozłogi)
][
][
][Sobal

Awatar użytkownika
Szymon
Gajowy
Posty: 323
Rejestracja: 05 mar 2005 13:10
Wpisz jaki mamy teraz rok.: 0
Lokalizacja: Warszawa - Climate zone 6B
Kontaktowanie:

Post autor: Szymon » 02 lis 2005 13:07

Sobal pisze:Szymon, opowiedz jakie miałeś wyniki z rozsadzaniem w tym roku... (podobno przyjęło się prawie wszystko - nawet króciutkie rozłogi)

W drugiej połowie maja miałem do dyspozycji 2 duże (2-2,5 m) Ph. aureosulcata f. aureocaulis i kilka sztuk Fargesia scabrida 'Asian Wonder' (ok. 60-70cm). :)
Phyllostachysy były mocno wysuszone po zimie i nie wyglądały najlepiej. Postanowiłem je podzielić. Dzieliłem na odcinki przeciętnie ok. 30 cm długości. Było co dzielić bo w doniczce było tych kłączy mnóstwo. Wyszło 14 doniczek z kłączami. Wstawiłem do szklarni z rzadka podlewając. Pozostałe rośliny mateczne ograbione z kłączy podziliłem na dwie każdą i wsadziłem do gruntu. "Dam im szanse" pomyślałem i przyciałem trochę część nadziemną ograniczając transpirację. Z tych czterech wsadzonych do gruntu jedna wygląda spoko (nie ma dwóch metrów, ale ładnie zregenerowała i w lipcu wypuściła nawet pokaźny nowy pęd), a trzy pozostałe to obecnie trzy rachityczne roślinki.
Z 14 sadzonek kłączowych wszystkie wypuściły od 1 do 4 nowych pędów (zwykle 1-2), jedna padła. Pędy mają po kilkadziesiąt cm, najdłuższy ok. 1 m. 13 z 14 to prawie 93 % :)
Fargesie miały pokaźne kępy, ale na podział było już trochę za późno bo były w trakcie wypuszczania nowych pędów. "Raz się żyje" pomyślałem. Dzieliłem na dwie lub trzy nowe. Trochę odchorowały, większość pędów będących w trakcie wzrostu padła, ale nie wszystkie! Późnym latem niektóre wypuściły nowe źdźbła. Obecnie jest ich 12 sztuk. Jedne wglądają lepiej inne gorzej. Są rzadsze niż były, ale jest ich więcej i to się liczy :)
Ważne, że wszystkie te bambusy były bardzo gęste. To znaczy najważniejsza część rośliny, czyli ta ukryta w środku doniczki, była mocno rozbudowana.
Pozdrawiam i powodzenia przy dzieleniu Waszych bambusów :)

Awatar użytkownika
Szymon
Gajowy
Posty: 323
Rejestracja: 05 mar 2005 13:10
Wpisz jaki mamy teraz rok.: 0
Lokalizacja: Warszawa - Climate zone 6B
Kontaktowanie:

Post autor: Szymon » 02 lis 2005 13:22

Szymon pisze:Pozdrawiam i powodzenia przy dzieleniu Waszych bambusów
A może wcale nie chcecie ich dzielić? :lol:
Szymon pisze:Są rzadsze niż były, ale jest ich więcej i to się liczy
Podbieranie kłączy w przypadku mniejszych roślin wiąże się z osłabieniem rośliny matecznej!

Awatar użytkownika
Szymon
Gajowy
Posty: 323
Rejestracja: 05 mar 2005 13:10
Wpisz jaki mamy teraz rok.: 0
Lokalizacja: Warszawa - Climate zone 6B
Kontaktowanie:

Sadzonki łodygowe

Post autor: Szymon » 02 lis 2005 13:35

Zachęcony dobrym wzrostem z kłączy postanowiłem w czerwcu br. zrobić trochę zielnych sadzonek łodygowych. Wszedłem na stronę jakiegoś faceta z USA, któremu wzeszła 1 z 8, więc nie liczyłem na jakiś dobry wynik. Byłem jednak zawiedziony. Z ok 30-40 sadzonek Pleioblastusa nie wzeszło mi nic! Warunki były jak trzeba.
Później dowiedziałem się z "Hardy bamboos" Whittakera, że bambusów strefy umiarkowanej (w odróżnieniu od tych tropikalnych) nie da się rozmnażać z sadzonek łodygowych. We wrześniu rozmawiałem o tym ze szkółkarzem z Belgii, który się specjalizuje w bambusach i to potwierdził :(
Hehehe,
próbowałeś coś z sadzonkami zielnymi od Fargesi?

Awatar użytkownika
Sobal
Site Admin
Posty: 2197
Rejestracja: 20 lut 2006 13:43
Wpisz jaki mamy teraz rok.: 0
Lokalizacja: Warszawa - Climate zone 6B
Kontaktowanie:

Re: Sadzonki łodygowe

Post autor: Sobal » 02 lis 2005 15:04

Szymon pisze:Zachęcony dobrym wzrostem z kłączy postanowiłem w czerwcu br. zrobić trochę zielnych sadzonek łodygowych. Wszedłem na stronę jakiegoś faceta z USA, któremu wzeszła 1 z 8, więc nie liczyłem na jakiś dobry wynik. Byłem jednak zawiedziony. Z ok 30-40 sadzonek Pleioblastusa nie wzeszło mi nic! Warunki były jak trzeba.
Później dowiedziałem się z "Hardy bamboos" Whittakera, że bambusów strefy umiarkowanej (w odróżnieniu od tych tropikalnych) nie da się rozmnażać z sadzonek łodygowych. We wrześniu rozmawiałem o tym ze szkółkarzem z Belgii, który się specjalizuje w bambusach i to potwierdził :(
Hehehe,
próbowałeś coś z sadzonkami zielnymi od Fargesi?
A widzisz. Jestem prawie pewien, że pisałem o tym... zaraz poszukam...
][
][
][ Sobal

Awatar użytkownika
Sobal
Site Admin
Posty: 2197
Rejestracja: 20 lut 2006 13:43
Wpisz jaki mamy teraz rok.: 0
Lokalizacja: Warszawa - Climate zone 6B
Kontaktowanie:

Post autor: Sobal » 02 lis 2005 15:59

Na pewno czytałem o tym, że jak dotąd rozmnożyć przez cięcie łodyg lub gałęzi udaje się tylko bambusy tropikalne. Można je czasem zobaczyć u nas w sprzedaży.
][
][
][Sobal
PS. Trzeba się na piwo częściej umawiać celem wymiany informacji.
PS2. Z rozsad młodych roślinek (makroproliferacja) można otrzymać tysiące sztuk rocznie bez żadnych hormonów. Jest jeden warunek - trzeba najpierw mieć nasiona.

Awatar użytkownika
Szymon
Gajowy
Posty: 323
Rejestracja: 05 mar 2005 13:10
Wpisz jaki mamy teraz rok.: 0
Lokalizacja: Warszawa - Climate zone 6B
Kontaktowanie:

Post autor: Szymon » 03 lis 2005 18:38

Sobal pisze:Trzeba się na piwo częściej umawiać celem wymiany informacji.
Zgadzam się w zupełności :D

Awatar użytkownika
Artur
Tarzan
Posty: 993
Rejestracja: 01 wrz 2004 21:37
Wpisz jaki mamy teraz rok.: 0
Lokalizacja: Wrocław - Climate Zone 7A
Kontaktowanie:

Post autor: Artur » 03 lis 2005 19:21

Sobal pisze:Na pewno czytałem o tym, że jak dotąd rozmnożyć przez cięcie łodyg lub gałęzi udaje się tylko bambusy tropikalne. Można je czasem zobaczyć u nas w sprzedaży.
Sobal a ja przeczytałem w książce Zbigniewa Habera "Trawy Rabatowe dla naszych parków i ogrodów" że Phyllostachys nigra zarówno gatunek jak i odmiany można rozmnażać przez ukorzenianie sadzonek
zielnych,uzyskiwanych z młodych pociętych źdźbeł.
Pytanie moje czy Ph. nigra to bambus tropikalny czy też jakiś wyjątek od reguły :?:
Pozdrowienia z Wrocławia http://www.ArtBambo.prv.pl

Awatar użytkownika
Szymon
Gajowy
Posty: 323
Rejestracja: 05 mar 2005 13:10
Wpisz jaki mamy teraz rok.: 0
Lokalizacja: Warszawa - Climate zone 6B
Kontaktowanie:

Post autor: Szymon » 03 lis 2005 21:13

Artur pisze:Sobal a ja przeczytałem w książce Zbigniewa Habera "Trawy Rabatowe dla naszych parków i ogrodów" że Phyllostachys nigra zarówno gatunek jak i odmiany można rozmnażać przez ukorzenianie sadzonek
zielnych,uzyskiwanych z młodych pociętych źdźbeł.
Pytanie moje czy Ph. nigra to bambus tropikalny czy też jakiś wyjątek od reguły :?:
Phyllostachysy to bambusy strefy umiarkowanej (nie wiem czy są jakieś wyjątki), ale nigra nie jest nim na pewno. Zatem osobiście widzę trzy możliwości:
1. Ph. nigra jest wyjątkiem od reguły, że bambusy umiarkowane nie ukorzeniają się z sadzonek zielnych
2. Pan Haber nie ma racji
3. Prawda leży po środku. To znaczy, że sadzonki zielne nigry się ukorzeniają, ale słabo, tzn. duży procent się nie ukorzenia. Jedni na to mówią, że się tak nie da rozmnożyć, a inni, że i owszem.
Artur, może spróbuj z sadzonkami Twojej Boryany w przyszłym roku. Ja nie mam Ph. nigra.
Czy Haber piszę tam o innych bambusach. Może przybliżysz nam tę pozycję (tutaj lub w dziale o książkach) :?:
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Artur
Tarzan
Posty: 993
Rejestracja: 01 wrz 2004 21:37
Wpisz jaki mamy teraz rok.: 0
Lokalizacja: Wrocław - Climate Zone 7A
Kontaktowanie:

Post autor: Artur » 03 lis 2005 22:20

Szymon pisze: Czy Haber piszę tam o innych bambusach. Może przybliżysz nam tę pozycję (tutaj lub w dziale o książkach) :?:
Pozdrawiam
W swojej książce opisuje osiem bambusów
1. Arundinaria Japonica
2. Arundinaria Simonii
3. Phyllostachys Nigra (odmiana Borana,Henonis,Punctata) Odmianę Henonis i Boryana podaje że wytwarzają źdźbła grubości 4 cm i do 6m wys. Ciekawe czy się sprawdzi.
4.Sasa Palmata
5.Sasa Pumila
6.Sasa Veitchii
7.Sasa Pygmaea
8.Sinarundinaria Nitida
Jak zauważyliście niektóre pod starymi nazwami.
Opis odmian w kilku zdaniach. Całość cztery i pół strony tekstu na formacie A5
Właśniete te bambusy proponuje do naszych parków i ogrodów.[/list]
Pozdrowienia z Wrocławia http://www.ArtBambo.prv.pl

Awatar użytkownika
Bpjea
Gajowy
Posty: 341
Rejestracja: 29 mar 2005 22:37
Wpisz jaki mamy teraz rok.: 0
Lokalizacja: Rzeszów - Climate zone 6A

Post autor: Bpjea » 06 lis 2005 00:05

Artur pisze:W swojej książce opisuje osiem bambusów
1. Arundinaria Japonica
2. Arundinaria Simonii
3. Phyllostachys Nigra (odmiana Borana,Henonis,Punctata) Odmianę Henonis i Boryana podaje że wytwarzają źdźbła grubości 4 cm i do 6m wys. Ciekawe czy się sprawdzi.
4.Sasa Palmata
5.Sasa Pumila
6.Sasa Veitchii
7.Sasa Pygmaea
8.Sinarundinaria Nitida
Jak zauważyliście niektóre pod starymi nazwami.
Moglby lepsze opisac nawiasem mowiac.
A co do rozmnazania z sadzonek pedowych lub kawalkow grubych juz lodyg - w ten sposob rozmnaza sie ponoc latwo rodzaj Bambusa.
Phyllostachysy podobno nie, a jesli juz to tylko na drodze wyjatku w bardzo korzystnych warunkach.

Pozdrawiam,
Bpjea

Tarma
Leśniczy
Posty: 93
Rejestracja: 07 sie 2005 10:47
Wpisz jaki mamy teraz rok.: 0
Lokalizacja: Ząbki - Climate zone 6B

Rozmnażanie przez źdźbła

Post autor: Tarma » 17 lut 2006 12:27

Witam
Jak należy przycinać źdźbła do ukorzeniania?Komu udało się rozmnożyć wegetatywnie z źdźbła bambusa strefy umiarkowanej?Ja zacznę chyba z braku bambusów próby z trzciną-powinno być łatwiej.
Pozdrawiam Tarma

Awatar użytkownika
Sobal
Site Admin
Posty: 2197
Rejestracja: 20 lut 2006 13:43
Wpisz jaki mamy teraz rok.: 0
Lokalizacja: Warszawa - Climate zone 6B
Kontaktowanie:

Re: Rozmnażanie przez źdźbła

Post autor: Sobal » 17 lut 2006 13:09

Tarma pisze:Witam
Jak należy przycinać źdźbła do ukorzeniania?Komu udało się rozmnożyć wegetatywnie z źdźbła bambusa strefy umiarkowanej?Ja zacznę chyba z braku bambusów próby z trzciną-powinno być łatwiej.
Pozdrawiam Tarma
W literaturze piszą, że nikt. Rozmnażanie wegetatywne z gałęzi lub źdźbeł udaje się tylko z bambusami tropikalnymi.
][
][
][Sobal

PS.
Gdybyś chciał próbować to tu jest opis po angielsku:
viewtopic.php?t=153
http://www.inbar.int/publication/txt/IN ... t_No06.htm
Jeśli ktoś preferuje inny jezyk to mogę tylko polecić automatycznego tłumacza http://babelfish.altavista.com/


"CULM AND BRANCH CUTTING METHODS
CULM CUTTINGS
1 .What are culm cuttings?
Culm cuttings are segments of the culm (stem) usually 1 or up to 2-3 nodes with buds or branches. They are suitable for clump-forming species but usually not for non-clump-forming species. Generally the culm selected for the cuttings should be not more than 2 years old and buds should be healthy.
2. How are the cuttings prepared ?
• Segments are selected from the lower to mid zone of the culm. The upper part and the lateral branches of the upper culm are discarded. Mid-March to May is the best time for cuttings.
• The branches on the selected part of the culm are pruned to a length of 10-30 cm, care being taken not to injure existing buds (Fig. 13).
• A segment is cut with a sharp knife or saw. Avoid splitting at the cut (Fig. 14) especially in thin walled species. Keep 5-10 cm on either side of the node.
• Immediately after cutting, wax the cut ends or wrap segments with moist gunny bags or place in moist saw-dust/ coconut husk/straw to minimise water loss from cut ends.
• Transport as quickly as possible to the propagation bed. Note: If the internode is long (e.g. Bambusa polymorpha, Schizostachyum lima or S. dullooa) the segment may be l-2 noded. If the internode is short, 3 noded segments may be prepared. The more nodes in the cutting, the greater the chance of regeneration. However, cuttings which are long create problems in handling and transportation.
3. How are the cuttings treated?
If cuttings are 2 or more noded, an opening ca. 2 cm long and 1 cm wide is made, or 2 holes each 7 mm diameter are drilled in the centre of the inter node. A rooting hormone solution is poured into the segment cavity and the holes are closed by wrapping and tying a polythene strip. Hormone solution is NAA 100 mg/l or 100 ppm.
This is prepared by dissolving 10 g NAA(1-Naphthaleneaceticacid), supplied by EMerck, BDH or Sigma, in 200 ml 90% ethyl alcohol and stirring. Add distilled water to make up to 100 1. Usually about SO-100 ml is needed for each treatment. Hence 100 1 will treat 1000-2000 cuttings.
4. How is the propagation bed prepared?
Beds are lm wide and range from 5-15 m depending on space available. They should be built on level ground and should be 20-30 cm deep. Sand is used as follows. At the base, medium to coarse sand should be laid for 10-15 cm. Over that a top layer of fine sand should be laid for 10-15 cm. If there is continous rain fall which can cause water logging it is advisable to prepare a 3-layered bed as shown in Fig.
5. How are the cuttings placed in the bed?
Culm cuttings are placed horizontally in the bed, spaced 15-30 cm apart and so that branches if present are arranged away from those of another cutting (Fig.15). The cuttings are placed in the top fine sand layer about 3-5 cm above the coarse sand and covered by 3-6 cm of the fine sand. The bed is misted or manually kept moist. Shading is needed, usually partial shade.
6. Are the remodified techniques?
Yes. These include:
SPLIT CULM TECHNIQUE: In this method the cuttings are cut long-ways into halves with newly developed small living branches attached to the nodes (Fig. 16).They require usually more shade, SO-70%. The split halves may be soaked in rooting hormone solutions for 24 h before placing in the propagation bed; however there is evidence that this is not overly advantageous .The method is especially suitable for Bambusa blumeanu, B. vulgaris - including var. striata, and Gigantochloa asper.
Whole Culm Technique: In this method 2-3 year old culms are selected, branches trimmed and the whole is placed into the bed. This is not a common method nor is it very successful giving a low number of regenerated plants. However, It is sometimes used for Bambusa polymorpha, B. textilis, B. tulda, B.ventricosa, Cephalostachyumpergracile, Dendrocalamusstrictus, Gigantochlowapus, Guaduaangustifoliaand Sinocalamus oldhami.
7. How long does regeneration take?
Culm segment cuttings sprout within a week after planting and root between 45-90 days (Fig.17). (This is much longer with whole culms).
8. Do the techniques apply to all species?
In general, thin-walled bamboo species only show a 20-50% success with culm cuttings. These species include Melocannabaccifea, Ochlandratravancorica,0.scriptoria, Schizostachyum dullooa, S. lima, S. lumampao.
Thick-walled,large sized species respond the best.
BRANCH CUTTINGS
9. Can branches be used instead of culms?
Yes. Propagation through branch cuttings is one of the most practical methods due to ease of handling. Like culms, branches are stem material. Thick-walled species with stout branches are ideal e.g. Bambusa spp. or Dendrocalumus spp., but survival sometimes is only about 50% as in D. hamiltonii. It is a common method used for D.asper. However, branches require 6-12 months for rooting, and 12-30 months for rhizome development essential for production of new culms. Species which bear small branches at the top of the culm e.g. Thyrsostachys oliveriand T. siamensis cannot be propagated in this way.
10. Can the regeneration time of branch cuttings be reduced?
In the field some branches may show natural aerial rooting with rhizome formation. This is seen especially on injured culm sand in congested clumps. If cuttings are taken from there, they are known as pre-roote and pre-rhizomed branch cuttings(Figs.18a,18b).Additionally methods are available to induce aerial roots and rhizomes at the branch bases. Use of such materials reduces the time of regeneration dramatically.
11. How is pre-rooting initiated?
This can be done by chopping off the top of the culm or removal of newly emerging culms from the clump. The latter, if done continously for 2 years, is more effective.
12. How are pre-rooted, pre-rhizomed branches propagated?
Cuttings are prepared as follows :
• Branches bearing aerial roots, budsand sometimes rhizomes, though not always, are selected. Roots should appear healthy. Branches should be selected on 1-2 year old culms.
• Branches are cut from the culm using a saw (Figs. 18b, 19). Knives may cause splitting.
• Branches are kept in moist conditions (large moist gunny bags or polythene bags with sawdust) for transportation (Fig. 24).
• Cuttings are made by trimming leaves, small branches and the branch tip with secateurs. The branch is trimmed to 2-6 nodes with healthy buds and this usually is 50-80 cm long depending on the species. This final trimming occurs just before placing them in the propagation bed (Fig. 20).
• The cuttings are planted into the bed (see Propagating Conditions) 2-3 cm apart and the base at 7-10 cm depth. The sand is firmed around the base by pressing (Fig. 21). Cut ends exposed above the bed should be covered with wax or cow dung (Fig. 22).
• Proceed with misting and shading as explained earlier.
• Sprouting is usually seen after 7-10 days, but new root initiation is generally in the period 14-20 days and good root development is seen by 30-60 days (for cuttings taken April-August) or 55-70 days (for cuttings taken October-November). New culms will develop from the base of the cuttings within 30-60 days (Fig. 23). However cuttings should be removed from the bed before the new culms are produced and transplanted into poly bags (15 x 23 cm) containing sandy 1oam:cow dung, 3:l (Figs. 24a, 24b, 25).
• Transplanted cuttings are hardened under shade for 3-5 days (Fig. 26). Care has to be taken to see the poly bags drain to avoid rotting.

LAYERING METHODS
1. What is layering?
Layering is a method of bringing a culm or branch in contact with soil so that propagation occurs. There are 4 types: ground, or simple layering; stump layering; air layering or marcotting; and seedling layering.
2. Can the same rooting medium be used for all layering types?
No. For ground layering and stump layering suitable media are 1:1 coconut husk:sand, or cow dung:sand or sawdust:sand, or peat moss:sawdust. For air layering coconut fibre or coir or peat moss is preferable. For seedling layering sand is most suitable.
GROUND LAYERING
3. In this method either a whole culm or a branch bearing part of the culm is bent down to the ground into a prepared shallow trench and pegged down and covered with the medium (Fig. 27). A young culm should be selected and the top cut off to stimulate the growth of buds at the nodes. Keep the branches and leaves in the upper few nodes of the culm but for lower branches keep only 4-5 nodes and trim minor branches. In a species such as Melocanna baccifera with no main branches, trim the many small branches. If the culm will not bend to the ground easily a partial cut can be made at the base.
4. What species are suitable?
These include Bambusa gfaucescens B.polymorpha B.textiles ,B. vulgaris, Guaduaangustfolia, Dendrocalamus giganteus, D. longispathus.
5. What are the limitations?
If clumps are cultivated closely it is impossible to make the trenches for layering.
6. What type of trench is needed?
The size and depth depend on the size of the culm. Rooting medium is used to cover the culm 5-9 cm deep (Fig, 2; for medium type see 2 above. Regular watering is needed; water logging has to be avoided. A mulch of water hyacinth will help retain moisture.
STUMP LAYERING
7. In this method the culm is cut leaving 2-3 basal nodes. The stump is covered with rooting material (see 2 above). This method is uncommon and has successfully been reported only for Bambusa Longispiculata. Stumps should only be covered by l-2 cm of material; prior to covering 200 ppm IBA may be used to treat the stump-but this produces fewer sprouts. Sprouts usually emerge 150-180 days after cutting the culms.
MARCOTTING
8. This is a modified layering technique whereby the swollen base of a branch complement on the mid culm zone is covered with propagating medium and held in place by a suitable receptacle (Fig. 29).This method is comparatively suitable for thick walled species such as, Bambusa blumeana, B. vulgaris, Dendrocalamus giganteus, etc. having stout branches with swollen rhizomatous base.
9. What is the technique?
Marcotting involves bending a l-year old culm so that all the nodes are within easy reach of the workers. This is facilitated if an undercut is made at the base of the selected culm. The culm is then bent and supported with a strong prop. After that, branches at the nodes are pruned to about 2-3 cm in such a way that no dormant buds are injured. Pruning has to be done at the beginning of spring (March-May). An admixture of garden soil and leaf mould (rooting medium) placed around each node with branch base is longitudinally wrapped with coconut fibre or coir. This is then securely tied with wire or rope at both ends. The rooting medium should always be moistand , therefore, the rainy season is the best time for marcotting. Generally, within one month buds grow out into shoots and in the next 3-4 months root development takes place.
SEEDLING LAYERING
10. Seedlings aged 6-12 months are placed horizontally on the sand rooting medium, the culms are buried 1.5-2.0 cm but branches on the, nodes are allowed to project above. Most seedlings at this age have 3- 4 culms each with 6-8 nodes. It is particularly successful for Bambusa polymorpha; it has low success with other species, particularly B. bambos, B. tulda and Dend rocalamus strictus. If performed in April-May, roots develop at the nodes in 60-90 days (Figs. 30a,30b). New plants are separated by cutting with secateurs and transplanting to polybags with soil and cow dung.
"

Tarma
Leśniczy
Posty: 93
Rejestracja: 07 sie 2005 10:47
Wpisz jaki mamy teraz rok.: 0
Lokalizacja: Ząbki - Climate zone 6B

Z sadzonek zielnych

Post autor: Tarma » 02 mar 2006 18:33

Witam
Szymon pisze: 1. Ph. nigra jest wyjątkiem od reguły, że bambusy umiarkowane nie ukorzeniają się z sadzonek zielnych
2. Pan Haber nie ma racji
3. Prawda leży po środku. To znaczy, że sadzonki zielne nigry się ukorzeniają, ale słabo, tzn. duży procent się nie ukorzenia. Jedni na to mówią, że się tak nie da rozmnożyć, a inni, że i owszem.
Lub czegoś nie wiadomo.Jak ukorzeniać sadzonki zielne-wszystkie rodzaje i ze strefy równikowej i umiarkowanej?Handlowo może nie opłacać się rozmnazanie z sadzonek zielnych.Ale jak znajdzie się sposób to należy chyba spróbować.
Pozdrawiam Tarma

ODPOWIEDZ

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość