Jestem uczniem L.O z zapałem do biologii, w związku z czym biorę udział w tegorocznej olimpiadzie biologicznej.
Od początku zainteresowany byłem bambusami i mam cichą nadzieję, że osoby tutaj mogą mi służyć swoim doświadczeniem.

Przejdę do konkretnych pytań:
Planuję hodować w dwóch donicach bambusa rozmnożonego z tego samego osobnika. Muszą być one trzymane w pomieszczeniu, by łatwiej było zapanować nad warunkami.
Jedna roślina będzie próbą kontrolną, hodowaną w najlepszyhc warunkach glebowych, jakie mogę jej zapewnić.
Druga roślina będzie eksperymentem- w jej pożywce ograniczę do minimum zawartość azotu, opóźniając prawdopodobnie jej przyrost na grubość i wysokość.
Do dyspozycji mam około 1,5-2 miesięcy czasu na hodowlę. Oczywiście, zaczynam przed wakacjami, i będą one rosły przez miesiące letnie.
W tym czasie obserwuję ich wzrost i przyrost. Okazać się może, że roślina "uboga" będzie puszczać pędy nie mniej jędrne, ale za to mniej liczne.
Po upływie czasu przeznaczonego na uprawę zbiorę łodygi.
Kroki przeprowadzam dla obu roślin osobno.
1.Zważę ich masę "mokrą"
2.Wysuszę w mikrofali, aby pozbawić je wilgoci.
3.Zważę ponownie masę "suchą"
Tu zaczynają się różne warianty eksperymentu. Mój najlepszy pomysł:
4.Odważę identyczną masę łodygi i spalę ją, mierząc kaloryczność płomienia przez podgrzewanie wody.
5.Zważę masę popiołu, która będzie wyznacznikiem zawartości minerałów w łodydze. Spopielenie nie będzie całkowite przy małej temperaturze, ale na poje potrzeby wystarczy taka dokładność.
Zasadniczą częśćią eksperymentu jest zmierzenie kaloryczności łodygi. W ten sposób przemycę cel projektu, czyli badanie wykorzystania bambusa jako paliwa. Badania nad takim wykorzystaniem drewna bambusowego były już prowadzone dla klimatu umiarkowanego:
http://www.biomatnet.org/secure/Fair/F663.htm
Teraz mam gorącą prośbę do forumowiczów o pomoc:
1. Jak dobrać roślinkę. Jaki gatunek będzie miał największy przyrost masy? Oczywiście, warunki są domowe.
2. Jak zdobyć jego sadzonkę?